Przywołanie awaryjne

Przywołanie awaryjne, to przywołanie na dźwięk gwizdka, który dzięki temu, że jest dźwiękiem powtarzalnym i pozbawionym komponentu emocjonalnego, wywołuje u psa reakcję warunkową – czyli pies nie zastanawia się czy opłaca mu się przyjść, a odruchowo reaguje na bodziec (zgodnie z zasadą warunkowania klasycznego opisanego w badaniach Pawłowa).

Dzięki temu, że wypracujemy u psa odruch warunkowy na gwizdek, możemy nim odwołać psa od pogoni za kotem czy sarną, od emocjonalnej reakcji na widok znanego człowieka czy psa lub kiedy pies po prostu przekroczy na spacerze granicę oddalenia się na 15m od nas. UWAGA! Aby gwizdek działał zgodnie z założeniem, niezwykle ważne jest, aby sumiennie przepracować każdy z etapów, a praca powinna być systematyczna. Po zakończeniu pracy nad wszystkimi czterema etapami warto robić sesje przypominające raz lub dwa razy w tygodniu przez całe życie psa.

1 etap: budowanie przyjemnego skojarzenia

Ten etap wykonujcie wyłącznie w domu lub w ogrodzie. Do treningu gwizdka wybierz jakieś „turbosmakołyki”, coś wyjątkowo pysznego, co będzie zarezerwowane wyłącznie do treningu gwizdka. Ukucnij przed psem i kiedy patrzy na Ciebie – zagwiżdż wybraną melodyjką, po czym jak najszybciej nagródź psa. Wykonuj w ten sposób 10-15 powtórek w 2-3 sesjach dziennie (najlepiej rano, popołudniu i wieczorem) do wykonania 300 powtórzeń łącznie.

2 etap: łączenie gwizdka z ruchem

Pokaż psu „turbosmakołyki” i odbiegnij cofając się od niego (trucht tyłem); kiedy pies ruszy za Tobą, gwizdnij (w chwili gwizdu oboje, Ty i pies, powinniście być w ruchu) i jak najszybciej wydaj nagrodę. Pracuj na spacerach w spokojnych miejscach wykonując sesje po 10-15 powtórek w 2-3 sesjach dziennie (najlepiej rano, popołudniu i wieczorem) do wykonania 200 powtórzeń łącznie.

3 etap: wywoływanie podążania za dźwiękiem

Nagrody miej schowane w saszetce lub w kieszeni. Wędruj z psem w jednym kierunku i poczekaj aż odwróci wzrok od Ciebie, kiedy nie patrzy w Twoją stronę – gwizdnij, zmień kierunek ruchu tak, aby pokazać psu plecy i jak najszybciej śmiało odbiegnij od niego (im szybciej po gwizdnięciu odbiegniesz, tym lepiej); biegnij tak długo, aż pies dołączy do Ciebie, wtedy nagródź go dowolnie „turbosmakołykiem” lub zabawką. Pracuj na spacerach w różnych miejscach i wykonuj w ten sposób 10-15 powtórek w 2-3 sesjach dziennie (najlepiej rano, popołudniu i wieczorem) do wykonania 100 powtórek łącznie. UWAGA! W pierwszych sesjach lub trenując w trudnych warunkach środowiskowych warto pracować na lince treningowej 10-15m, aby w razie potrzeby zblokować możliwość odejścia psa w inną stronę, nie dając szansy na brak reakcji na gwizdek.

4 etap: odwoływanie od bodźców

Pracuj z pomocnikiem, który kusi psa jedzeniem/zabawką, ale nie wydaje go/jej psu. Zostaw psa z pomocnikiem i odejdź na kilka kroków, po czym gwizdnij i odbiegnij jak najszybciej. W momencie, gdy gwiżdżesz pomocnik powinien zabrać jedzenie/zabawkę i odwrócić się plecami od psa, ignorując go (ucząc, że po gwizdnięciu wzmocnienia pojawiają się tylko od gwiżdżącego). Biegnij tak długo, aż pies nie dołączy do Ciebie, wtedy nagródź go dowolnie „turbosmakołykiem” lub zabawką. Pracuj jako ćwiczenie dodatkowe nie więcej niż 3 powtórki pod rząd, najlepiej po rozgrzewce z kilku powtórzeń według etapu 3. Wykonaj łącznie 50 powtórek.